افتتاحیه کنفرانس مشتری-تولید کننده LNG در توکیو با سخنرانی دکتر محمد بن صالح السعد وزیر نفت و صنعت قطر آغاز گردید. وی در آغاز سخنان اذعان داشت که قیمت گذاری جهانی گاز در آینده باز هم بصورت منطقه ای تعیین خواهد شد.

وی بازار جهانی گاز را سه قسمت با اختلافاتی در قیمت گذاری، چشم انداز بازار و ساختار آن می داند با وجود این مصرف کنندگان آسیایی تلاش زیادی برای ایجاد تغییر در ساختار قیمت گذاری دارند.

پس از تشریح این سه منطقه در بازار وی عنوان نمود: بازار آمریکا از سوخت زغال سنگ به گاز شیل در تولید برق تمایل محسوسی نشان داده است که نتیجه این کشش منجر به کاهش گازهای گلخانه ای و قیمت گاز گردیده است.در مقابل بدست آمدن رکورد بزرگترین مصرف کننده گاز در دنیا توسط آمریکا، واردات زغال سنگ درسال ۲۰۱۲ توسط اروپا ۲۳% افزایش داشته است. علت در خاموش شدن بسیاری از پیشرفته ترین نیروگاه های گازی در اروپا و آغاز به تولید مجدد برق توسط سوختی ارزانتر (زغال سنگ) می باشد.

به گفته دکتر محمد بن صالح السعد این تغییر رویکرد برخلاف اولویت های استراتژیک اتحادیه اروپایی در خصوص تغییرات زیست محیطی ، آب و هوا، کاهش گازهای گلخانه ای و دیگر گازهای خطرناک بوده است.

پشت صحنه بسیاری از تقضاهای جهانی برای انرژی قاره آسیا می باشد و با احترام گذاشتن به این رشد اقتصادی تنومندانه و افزایش جمعیت، باید گفت که اقتصادهای آسیایی فقط متقاضی انرژی بیشتر نیستند بلکه به دنبال انرژی پاک تر و سازگارتر با محبط هستند.

در سال ۲۰۱۲ آسیا بیش از ۱۵.۶ میلیون تن LNG وارد نموده است که این نسبت به سال ۲۰۱۱ ده درصد رشد را نشان می دهد. ژاپن به تنهایی مصرف کننده ۵۰ درصد LNG وارداتی به  آسیا می باشد. علت این امر خاموش شدن تمامی نیروگاه های هسته ای این کشور می باشد.

وزیر نفت و صنعت قطر معتقد است که جهان در پنج سال آتی شاهد رشد روزافزون در تولید LNG خواهد بود (اشاره وی به تولید در کشور استرالیا و شمال آمریکا می باشد) اما این افزایش تولید برای پاسخگویی به اشتهای سیری ناپذیر بازارهای رو به رشد و توسعه همانند خاورمیانه و آمریکای جنوبی در کنار مصرف جهانی توسط اقتصادهای سنتی احیا شده نخواهد بود.

تولید کنندگان و مصرف کنندگان مسئولیتی مشترک در ایجاد اعتماد در بازارهای آینده LNG دارند و باید در استقرار محیط امن و پایدار در بازار تلاش کنند: تولید کنندگان با جذب سرمایه گذاری برای تولید بیشتر و مصرف کنندگان با تعهد در ایجاد تقاضای ثابت و دائمی.

وی همچنین متذکر شد که با توجه به چهار دهه رابطه پایدار و مستحکم بین ژاپن و قطر، کشور متبوعش همچنان به پاسخگویی مطمئن به تقاضای انرژی کشور ژاپن متعهد خواهد ماند.

در حال حاضر ژاپن بزرگترین شریک تجاری قطر محسوب می شود و حجم مبادلات تجاری دو کشور از مرز ۳۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ تجاوز نموده است. قطر دومین تأمین کننده LNG و سومین تأمین کننده نفت خام ژاپن محسوب می شود.

لینک مطالب مرتبط

خلاصه سخنرانی های کنفرانس نفت و گاز آلمان ۲۰۱۲

خلاصه مقالات و سخنرانی های کنفرانس جهانی نفت قطر ۲۰۱۱